Dysgrafie

Příčinu vzniku dysgrafie nebývá  většinou možné přesně zjistit. Přesto je několik faktorů, které s poruchou souvisí:

  • dědičnost (genetická predispozice)
  • prenatální faktory (okolnosti ovlivňující vývoj plodu v těle matky)
  • porodní komplikace
  • postnatální faktory – poranění hlavy, nádory, otravy atd.

Dysgrafie může existovat samostatně, ale častěji se vyskytuje spolu s jinými poruchami učení, jako je dyslexie, dyskalkulie, poruchy pozornosti s hyperaktivitou nebo bez ní atd.
Známky a symptomy v písemném projevu:

  1. Objevují se mezery mezi slovy v místech, kde nemají být (přes vhodný čas a pozornost při úkolu).
  2. Nepravidelná struktura písma, vyskytují se nepravidelnosti ve velikosti, tvaru a sklonu písma.
  3. Objevuje se směs různých forem písma (velká, malá písmena, kurzíva, tiskací a psací písmena dohromady.
  4. Nedokončená slova, písmena nebo vynechaná slova.
  5. Nekonzistentní mezery mezi slovy a písmeny.
  6. Potíže s porozuměním textu (soustředí se na psaní, ne na obsah).
  7. Opis nebo psaní je pomalé .
  8. Špatně rozvržený list papíru (může začít psát uprostřed stránky).
  9. Má velké potíže s přemýšlením a psaní současně (psaní poznámek, tvůrčí psaní).

Objevuje se „podivná“ pozice těla při psaní. Špatný úchop tužky. Bolest ruky i při krátkém písemném projevu. Úzce souvisí s dysortografií, velmi často se objevují společně. Reedukace je zaměřena na celou osobnost dítěte. V úvodu musí být dítě dostatečně motivováno pro práci, poté následují cvičení zaměřená na rozvíjení těch dovedností, které psaní podmiňují. Reedukaci dysgrafie nelze v žádném případě omezit na opisování cvičení a přepisování sešitů.

Doporučená literatura a odkazy

Literatura:

  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., SOVOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základní škol. Praha: D+H, 2001.
  • MATĚJČEK, Z. Dyslexie – specifické poruchy učení. 3. vyd. Jinočany: H&H, 1995.
  • MÍCHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001.
  • POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. 3. vyd. Praha: Portál, 2002.
  • POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. vyd. Praha: Portál, 2001.
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem, Praha: Panorama, 1990.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.